Na een maandenlange voorbereiding was het vrijdag 5 oktober dan eindelijk zover. Arnhemiens courent le semi marathon de Lyon... oftewel: Arnhemianen lopen de halve marathon van Lyon.

Daar gingen we dan: op naar Lyon!

's Ochtends vroeg werden wij, Nino, Jonathan, Mallory, Sheila, Johan, Eugéne en George, bij Nino opgehaald door taxi Danny. Om acht uur vlogen we vanaf Schiphol naar het mooie en deels onbekende Lyon. De meesten van ons kennen Lyon alleen van de doorreis naar het zuiden van Frankrijk via de Route du Soleil. Wie kent Lyon niet van de tunnels, de steile klim en afdaling van 8% (die de ANWB nog steeds hoofdbrekens bezorgt), en de Petrochemische industrie bij het zuidelijke uitrijden richting Marseille.

Na een rustige en snelle vlucht kwamen we aan bij de grote en de mooie vernieuwde luchthaven van Lyon. Aldaar was het zaak om naar het centrum van Lyon te komen, waar onze Airbnb gevestigd was. Een taxi was snel gevonden die ons die kant op kon brengen. We speelden het even slim en regelden meteen onze taxi terug voor de maandag.

Even slikken

Eenmaal aangekomen was het zoeken waar onze host van de Airbnb de sleutel verstopt had. Nadat we deze gevonden hadden en eenmaal op de vierde verdieping waren aangekomen, moesten we allemaal een paar keer slikken. Het zag er niet zo uit als op de foto's. de bank was doorgezakt, het hele servies was vettig en je moest er zeker niet allergisch zijn voor stof of bedwantsen. Na veel telefoontjes tussen Jonathan en de host, bleek dat zij op vakantie in Spanje was en niet zoveel voor ons kon betekenen.

Maar ja, als echte Arnhemiaanse bikkels, beten we door

Het was nog lekker vroeg, dus we hadden nog de hele dag voor ons. In de buurt was een tramstation, dus verschaften we ons allen een 72 uur kaartje voor €15,00 per persoon. Hiermee konden we door Lyon reizen met al het openbaar vervoer. Eerst maar naar de Les Halles de Paul Becuse voor een lunch. Wauw, wat een mooie markthal. Niet alleen je smaakpupillen krijgen hier een geweldige opdonder, maar alles is zo mooi uitgestald dat je ogen te kort komt. Het punt was dan ook niet of we hier wel zouden lunchen, maar eerder waar. Hiermee was onze culinaire reis begonnen.

Het begin is er

De insteek was natuurlijk dat we op zondag 8 oktober de halve marathon van Lyon zouden gaan lopen. In de middag kwamen we in het oude Lyon alwaar ook het Place Bellecour was. Hier konden we onze startnummers ophalen.

Daarna heerlijk een terrasje gepakt en verder gegaan met onze verkenning. Nino was onze reisleider dit weekend. Samen met Mallory had hij tevens de diners voor de avonden geregeld, omdat het met zeven personen nogal moeilijk is om zomaar een restaurant binnen te stappen zonder reservering. Hun gelijk bleek dan ook waarheid, want overal waar we gingen dineren was het steevast volle bak. Vrijdagavond hebben we Libanees gegeten, zaterdagavond aten we Italiaans (goede kost voor de halve marathon) en zondag bezochten een Vietnamees.

De dag voor de marathon

Zaterdag begonnen we de dag met een wandeling over een echte en heerlijke Franse rommelmarkt bij ons in de "rue". Daarna gingen we weer naar het oude Lyon (Vieux Lyon). Lekker makkelijk eerst met de tram en daarna met een oude kabelspoorweg van Fourviere (Funiculaire de Fourviere) naar de Cathédrale Saint Jean met de baseliek Notre-Dame de Fourviere. Van hieruit hadden we een perfect uitzicht op heel Lyon. Bij het Italiaans restaurant die avond hadden we een heerlijk driegangendiner met niet de gebruikelijke pizza's, maar Siciliaanse streekgerechten met streekproducten. Bellisima!!!

De dag van de marathon

Vrijdag en zaterdag was het 25 graden en zonnig. Zondagmorgen kwam de regen met bakken de lucht uit. Gelukkig werd dit later wat minder. Om negen uur zouden onze eerste lopers starten, dus het was zaak om 's ochtends vroeg om half zeven op te staan. We hadden per slot van rekening maar één badkamer met ons zevenen. We konden vanaf ons appartement naar de start lopen.

Hoe dichter we in de buurt kwamen, des te intensiever werd de beveiliging. De organisatie liet niets aan het toeval over. Militairen, zwaar bewapend met hun geweer in de aanslag, waren geen uitzondering. Tassen werden gecheckt op explosieven of spullen die ook maar enigszins de veiligheid in gevaar zouden kunnen brengen.

PANG, het startschot

Eindelijk konden we doen waarvoor we gekomen waren: rennen! Een beetje regen is tijdens de loop toch best wel lekker, bemerkten we later. Het parcours liep deels langs de Saone. Het was dus een vrij vlak parcours. De toeschouwers aan de kant waren super enthouasiast. Dat was leuk, zeker gezien het weer dat ook zij trotseerden. De halve marathon van Lyon is een leuke, goed georganiseerde marathon met een leuk parcours. Eenmaal aangekomen bij de finish op het Place Bellecour was het wachten totdat iedereen op de afgesproken plek terug was. Daarna gingen we terug naar de Airnb. Douchen, omkleden en weer wandelen naar het centrum om de spieren los en soepel te houden. We moesten natuurlijk ook nog even welverdiend biertje of wijntje nuttigen, heel belangrijk voor het herstel. 's Avonds stond ons een Vietnamese maaltijd voor en bij terugkomst in de Airbnb moest het overgebleven drankspul natuurlijk opgemaakt worden, waarna we eindelijk ons mandje (matras) in doken.

Eind goed, al goed

De volgende dag hebben de meesten van ons nog even een wandelingetje in de buurt gemaakt voordat we opgehaald werden door onze afgesproken taxi. Vroeg in de middag vlogen we weer terug naar Amsterdam. Het culinaire loopweekend zat er weer op. Benieuwd naar ons volgend "Walking Dinner"? Houd onze berichten in de gaten!