Loopgroep Arnhemia - Warnsborncross special
 

25e EDITIE WARNSBORNCROSS 

We staan aan de vooravond van de 25e Warnsborncross, de jubileumeditie.

Mooi moment om even terug te kijken naar vorige edities en hoe we in staat zijn de wedstrijd jaar op jaar weer in goede orde te laten verlopen.

Op 5 maart 1995 werd de eerste Warnsborncross gelopen en het sneeuwde. Inschrijven, start en finish was bij camping Warnsborn . Er werd op een ander dan het huidige parcours gelopen over 1, 2 of 3 ronden van 5,3km. Ik ga niet alle winnaars opsommen, maar de 15,9 km werd gewonnen door Bert Jansen met de speciale melding dat hij 45 jaar was en dat Chris Henet (destijds een regionale toploper) niet meedeed omdat hij de NK-cross liep. In 1996 verhuisde de inschrijving naar de witte villa van toentertijd stichting OPTIE aan de Amsterdamseweg. Er voor het eerst een jeugdloop gelopen. Om contact te houden tussen de fietsers en de helpers bij start en finish werden er portofoons gebruikt en een megafoon om je verstaanbaar te maken aan de lopers.

De jaren daarna ontwikkelde de Warnsborncross zich steeds meer tot een regionaal aantrekkelijke wintercross. In 2001 was de MKZ-crisis en mochten we niet in het gebied de wedstrijd houden. Inmiddels werd er wat gesleuteld aan het parcours en in 2004 “verhuisden” we de inschrijving naar de manege “de Kemperberg” en werd het huidige parcours in gebruik genomen.

Vermeldenswaard is dat Chris Henet (regionale loper uit Bemmel) jarenlang op allerlei afstanden de winnaar was. In 2011 vestigde Orphan van Faasen een nieuw parcoursrecord op de 16,5km (inmiddels de langste afstand). Opmerkelijk was dat hij dat deed nadat hij een duurloop had gedaan van 45 minuten en naderhand terugliep naar zijn huis in Doorwerth, waardoor hij er ruim 38 km erop had zitten. Inmiddels is Bram Som degene die heerst op 5,5 en 11 km met parcoursrecords. 

Een aantal jaar geleden wisselden we het inschrijfbureau van de manege naar het clubhuis van de tennisvereniging.

In 1995 werd de Warnsborncross geleid door 2 leden, maar in 1996 ontstond de Warnsborncommissie die uit 5 personen bestond. Een vergadering duurde van 20:00 uur tot 23:00 uur. De laatste jaren hebben we de commissie wat uit kunnen breiden. We hebben zodoende een mooie taakverdeling kunnen maken en sturen het geheel aan met behulp van een draaiboek. Vergaderen doen we na de training op dinsdag en we streven naar maximaal 1 uur. Extra attentie is er voor het inschrijfbureau, want daar moet alles goed en op tijd gebeuren zodat lopers tijdig kunnen starten en de juiste tijden bij de juiste namen worden geregistreerd. De dag voor de wedstrijd wordt het parcours uitgezet en gevaarlijke situaties verwijderd of gemarkeerd. In het start-/finish gebied verzorgen we de lopers met water, sportdrank, soep, appels en vooral ook met applaus en aanmoedigingen. Iedere Arnhemiavrijwilliger doet mee om er een mooie wedstrijd van te maken, laagdrempelig, gezellig en een goede parcoursverzorging. Iets om als Arnhemialoper trots op te zijn en gelukkig krijgen we daar van de deelnemers aan de Warnsborncross veel waardering voor.

We maken er dit jaar weer een mooie Warnsborncross van, hopelijke een die lang in het geheugen blijft. Alvast dank voor jullie hulp in de voorbereiding op de Warnsborncross en op de wedstrijddag zelf.

Namens de Warnsborncross commissie,

Rob Simons


 

Warnsborncross 2020

Alle feiten nog even op een rijtje om te delen met vrienden en kennissen. Inschrijven kunnen ze op https://www.loopgroep-arnhemia.nl/warnsborncross/voorinschrijving

Datum: zondag 8 maart 2020

Startlocatie: Tennisvereniging Schaarsbergen, Kemperbergerweg 671a, 6816 RT te Arnhem
Starttijden en afstanden

  • 10.30 uur: Jeugdloop (t/m 12 jaar), 1200 meter
  • 11.00 uur: Overige afstanden, 5½ km, 11 km en 16½ km (resp. 1, 2 en 3 rondes)

Kosten

  • Jeugdloop: 2,00 euro
  • Overige afstanden: 7,00 euro bij voorinschrijving / 8,00 euro op de wedstrijddag 

 

Een ingezonden brief

(ofwel, de dingen die je als lid over de Warnsborncross hoort te weten maar die ze je gemakshalve vergeten te vertellen..  ;) 

Geachte wedstrijdcommissie.

Hierbij wil ik mij inschrijven voor de 25e Warnsborncross, de 16,5 km lijkt me wel wat. Ik ben nog niet zo lang lid van de loopgroep Arnhemia en het lijkt me leuk en een uitdaging om eens mee te lopen met een cross die door mijn eigen loopgroep wordt georganiseerd. Daarnaast vind ik het inschrijfgeld ook heel schappelijk, dus ik doe mee!!!

Met vr. gr
Piet Loopheelgraag.

 

Beste Piet,

Fijn dat je heel graag loopt, daar gaan we in ieder geval van uit met zo een achternaam.
Helaas moeten we je teleurstellen, we kunnen je niet inschrijven voor deze loop.
In de statuten en reglementen van de Warnsborncross staat vermeld dat leden van de loopgroep uitgesloten zijn van deelname aan deze cross en wel hierom:

  • leden van de loopgroep worden dringend echter zeer vriendelijk verzocht zich als vrijwilliger aan te melden bij de Warnsborncommissie om deze cross tot een goed einde te brengen.
  • loper en vrijwilliger zijn twee niet verenigbare functies.
  • In het geval iemand onverhoopt niet als vrijwillger kan optreden kan hij/zij dit ook niet als loper.

Strenge regels dus Piet, maar je moet begrijpen dat we zo een 40 à 50 vrijwilligers nodig hebben. Er zijn zo een 16 posten onderweg waar iemand staat die de weg wijst aan de passerende atleet. De atleet mag absoluut niet verdwalen, de kans dat de atleet dan het volgend jaar niet terugkomt schatten wij als niet gering in. We hebben minimaal vier vrijwilligers nodig, die bji aankomst van de atleten hun vervoermiddel naar de juiste plaats dirigeren. Een stevige bezetting op het inschrijfbureau is noodzakelijk ,de atleet wil wel de officiële status van deelnemer krijgen en wij graag zijn geldelijke inleg. Er zijn een aantal personen bij de finish nodig die de tijd registreren en middels geluidversterkende middelen de atleten bij naam benoemen en hen prijzen voor hun prestatie. Dan hebben we het nog niet over de start, ook daar is iemand nodig die of een startpistool afschiet of roept “Start”. Je zult begrijpen Piet dat zonder zo een starter we niet eens beginnen.
Dan zijn er nog de fietsers die respectievelijk voor de snelste en achter de langzaamste atleet aan fietsen, geeft het geheel een professionele uitstraling.
Dan zijn er nog de vrijwillgers die de atleten hun dorst laven, die na afloop soep, paashazen, appels en medailles uitreiken. Vrijwilligers die het parcours onder leiding van een heuse parcoursbouwer opbouwen. Vrijwilligers, de knappe koppen noemen wij hen, zij die digitaal een en ander stroomlijnen, De atleet wil immers graag weten hoe lang hij over zijn afstand gelopen heeft en ook de immer aanwezige pers moet van juiste cijfers worden voorzien.
Ik ben vast nog ergens een vrijwilliger vergeten, maar wat ik wil zeggen Piet is dat we je heel hard nodig hebben als vrijwilliger. We kennen je kwaliteiten als loper maar willen graag kennismaken met je kwaliteiten als vrijwilliger.

Dus Piet ....... zoek een andere loop uit en meld je aan als vrijwilliger voor onze eigen Warnsborncross. Overigens nog onvermeld, het is gewoon een heel leuke dag, je draagt bij aan het welzijn van de mede-vrijwilliger en de deelnemende atleet én uit de opbrengst van de cross wordt een deel van het jaarlijks “Arnhemia-uitje” bekostigd. Wat kan een mens nog meer wensen,

Met vriendelijke groet namens de wedstrijdcommissie,
Peter de Boer (ook vrijwilliger)


 

Wist je dat..

10x wist je dat……………

  1. Wist je dat 25 jaar geleden de eerste Warnsborncross werd gelopen, dus in 1995 ? Je zult denken “ja en dat klopt toch want dit is de 25e versie. Maar nee, als je goed telt zou het dit jaar de 26e keer moeten zijn. In 2001 werd er niet gelopen omdat er toen een MKZ (mond en klauwzeer) crisis was.
  2. Wist je dat in 1995 en 1996 door Arnhemia niet alleen de Warnsborncross door Arnhemia georganiseerd werd, maar ook de Arnhemialoop. Die heeft 10 edities gehad van 1987 t/m 1996 met de afstanden 2,5 km (jeugd), 5km en 10km en werd gelopen vanuit Malburgen.
  3. Wist je dat in de tijd dat de Arnhemialoop werd gehouden al een aantal van de huidige “Arnhemianen” meehielpen met de organisatie van die dag ? Dat waren o.a. Toon van den Brink, Johan Frouws, Astrid Hamers, Fred Lourens en Gerrie Overkamp.
  4. Wist je dat de absolute recordhouder van het aantal keer deelnemen aan de Warnsborncross alle jaren heeft meegelopen, dus dit jaar voor de 25e keer ? Zijn naam is Ron Blom en hij is een collega van “onze” Johan Aalenhuis.
  5. Wist je dat we het eerste jaar de Warnsborncross organiseerden vanaf camping Warnsborn, de jaren daarna vanuit de witte villa aan de Amsterdamseweg, net voorbij de kruising met de Schelmseweg ? De start was ook daar in de buurt. Later verhuisden we naar de huidige startplaats. Tot voor een aantal jaren geleden maakten we voor de inschrijving gebruik van de kantine van de manege aan de Kempenbergerweg. De laatste jaren van de kantine van de tennisvereniging.
  6. Wist je dat we in 2015 hebben moeten besluiten om het parcours te verleggen ? Door de hevige regenval in de dagen voor de Warnsborncross was een deel van het parcours onbegaanbaar. We wilden de lopers niet adviseren om zwemvliezen aan te doen.
  7. Wist je dat we vaak goede regionale lopers aan de start krijgen en soms ook heel bekende Nederlandse topateleten ? Zo heeft Bram Som (voormalig Nederlands recordhouder en olympische deelnemer op de 800 mtr) vorig jaar nog meegelopen en heeft hij het parcoursrecord op zowel de 5,5km als de 11km bij de heren. Andrea Deelstra liep in 2013 het parcoursrecord op de 5,5km bij de dames. Andrea is 7 keer Nederlands kampioen op de lange afstanden en tevens olympisch deelnemer geweest.
  8. Wist je dat de Warnsborncommissie de dag voor de wedstrijd al druk is met het uitzetten en controleren van het parcours ? Zij lopen het hele parcours af, slaan ongeveer 50 paaltjes in de grond ter markering en controleren de lengte van het parcours, want het zou wel eens anders kunnen zijn dan het jaar ervoor………..
  9. Wist je dat de Warnsborncommissie ook wel eens wat vergeet ? Voor de winnaars van de diverse afstanden hebben we, naast een medaille, altijd een presentje (voorheen een fles wijn, de laatste jaren een, met bonbons gevuld, reuze paasei). Helaas vergaten we deze vorig jaar uit te reiken……. Oeps!!!
  10. Wist je dat we als Warnsborncommissie erg trots zijn op alle onze leden die altijd graag willen meehelpen en er voor zorgen dat de wedstrijd succesvol verloopt ?

 

 --//--

 

 

 
 

Website | Email | Facebook